'FC Barcelona verzekert zich door naamsverandering van 300 miljoen euro'
Er zijn nieuwe details bekend over de deal van FC Barcelona met Spotify. Zo blijkt de naamgeving van Camp Nou nog langer te duren, waardoor de Catalaanse club de komende twintig jaar maximaal driehonderd miljoen euro ontvangt van de Zweedse streamingsdienst.
Spotify verbindt zich tot 2026 als shirtsponsor van Barcelona. Per seizoen maakt het bedrijf zeventig miljoen euro over naar de Catalanen, maar tot 2028 is slechts vijf miljoen euro daarvan om de naamgeving van Camp Nou te betalen, meldt Mundo Deportivo. Dat heeft alles te maken met de verbouwing van Camp Nou, die voor de komende jaren gepland staat.
Tot 2028 zal Barcelona minder in de eigen thuishaven spelen. Naar verwachting speelt Barça zeker één seizoen in het Olympisch Stadion. Na de verbouwing kan Barcelona astronomische bedragen binnen zien komen. Spotify heeft in 2028 de optie om de samenwerking met vijftien jaar te verlengen en de naam tot 2043 aan het stadion te verbinden. Vanaf dat moment kunnen de Catalanen vijftien tot twintig miljoen euro per seizoen bijschrijven. In de komende twintig jaar kan Barcelona tussen de 275 en 300 miljoen euro verdienen aan het sponsorschap van Spotify.
Behalve dat het stadion Spotify Camp Nou gaat heten, zal ook het tenue van Barcelona een make-over krijgen. Eerder op de donderdag werd bekend dat de club mogelijk met een beeltenis van Shakira, Justin Bieber of The Weeknd op het shirt gaat spelen.