Mossou: 'Romano heeft ziel verkocht aan grote geld'

Forse kritiek op Romano: 'Hij heeft zijn ziel verkocht aan het grote geld'

14 augustus om 09:20
Laatste update: 14 augustus om 10:25

Fabrizio Romano is niet meer de 'nieuwtjesjager' van weleer, maar is veranderd in een verlengstuk van clubs, spelers en zaakwaarnemers. Dat is de conclusie van Sjoerd Mossou. Volgens Mossou heeft Romano 'zijn ziel verkocht aan het grote geld' en probeert de 31-jarige Italiaan dat niet eens meer te verbergen. 

"Het begint richting 2 september te gaan, dus laten we ook maar eens een blokje 'transfers' inbouwen", klinkt het in de AD Voetbalpodcast. Daarop reageert Mossou gevat. "Gaan we nu de Fabrizio Romano uithangen? Die jongen heeft echt zijn ziel verkocht aan het grote geld. Ik had alle waardering voor hem en het was echt een goede nieuwsjager en transferjournalist met goede contacten en ingangen, maar die laat zich nu gewoon gebruiken door clubs."

Als voorbeeld wordt de vraagprijs van Liverpool voor Sepp van den Berg aangehaald. Liverpool zou Romano bijvoorbeeld vertellen dat hij 'maar even moet melden' dat de vraagprijs 20 miljoen euro is. "Exact. Ze gebruiken hem gewoon als verlengstuk van clubs, zaakwaarnemers en spelers."

Volgens Mossou is de werkwijze van Romano te opzichtig geworden. "Hij doet niet eens meer zijn best om dat te camoufleren. Het mag natuurlijk, maar het wordt een beetje potsierlijk. Dan staat er ineens dat er voor een totaal irrelevante speler veel belangstelling is. Wie zou dat toch hebben ingestoken? Ik denk de zaakwaarnemer."

Hoofdzaken en bijzaken

Mossou erkent dat Romano slim inspeelt op het 'media-gat' in de markt. "Dat mag ook allemaal, daar heb ik niets op tegen. Maar je zou toch hopen dat de zin en de onzin, de hoofdzaken en de bijzaken, van elkaar gescheiden worden. Dat is toch de essentie van de journalistiek. Dat is bij dit soort figuren steeds wat vager geworden."

Het Deense Tipsbladet waarschuwde in februari 2024 voor de praktijken van Romano en claimt documenten ingezien te hebben die bevestigen dat clubs en zaakwaarnemers 'publiciteit' kunnen kopen bij de Italiaanse transferjournalist. 

Beluister hieronder de nieuwste #DoneDeal voor al het laatste transfernieuws!