'KNVB is woest om Snollebollekes-reclame en stuurt boze brief naar Jumbo'
De KNVB heeft afgelopen week een boze brief naar winkelketen Jumbo gestuurd. Aanleiding is de tv-reclame waarin Snollebollekes een rol speelt. Jumbo zou door de campagne al 'tienden van procenten marktaandeel hebben gewonnen'
Dat meldt De Telegraaf. 'Dat klinkt minimaal, maar in een markt van ruim 44 miljard euro gaat dat om serieuze bedragen', voegt de krant toe. Concurrent Albert Heijn is de officiële KNVB-partner, maar moet toezien hoe de reclame van Jumbo flink aanslaat. Albert Heijn betaalt volgens De Telegraaf 2,5 miljoen euro per jaar om officiële KNVB-partner te zijn en om daarmee producten met verwijzingen naar het Nederlands elftal te kunnen gebruiken.
De KNVB heeft Jumbo gesommeerd om de reclame te staken of aan te passen. Anders zou de bond 'verdere maatregelen' overwegen, maar daar wordt nu van afgezien. Wel zei de KNVB dat de UEFA op de hoogte is gesteld van 'inbreuk', omdat de UEFA 'actief beleid voert op het gebied van voorkomen en verwijderen van zogeheten ambush marketing ten aanzien van het EK.' Ambush marketing houdt in dat er reclame wordt gemaakt zonder daar sponsorgeld voor te betalen.
De Telegraaf kent de inhoud van de brief die de KNVB naar Jumbo heeft verstuurd. Daarin staat onder meer een bezwaar tegen 'gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial', omdat de KNVB deze Oranjeparades organiseert rond wedstrijden. Dat ook de Oranjecamping in beeld is gebracht en het populaire nummer 'Links Rechts' van Snollebollekes wordt gebruikt, doet pijn bij de KNVB. 'Links Rechts' is sinds het EK van 2017 het lijflied van de Oranje Leeuwinnen.
Jumbo trekt zich niets aan van het protest van de KNVB. De supermarktketen stelt dat de Snollebollekes-reclame niet alleen in het teken staat van het EK, maar op de sportzomer in het algemeen en het Oranje-feest.