Directeur van 'grootste sponsor van Eredivisie': 'Ajax houdt minder over dan RKC'
Ajax is de grootste sponsor van de Eredivisie, zo onderstreept Menno Geelen. De commercieel directeur weet dat hij zich daarmee weinig geliefd maakt, maar hij legt uit dat de Amsterdammers heel weinig verdienen aan de Nederlandse competitie.
Geelen wees al eerder op het belang van een sterke Eredivisie. "Een kampioenschap van een sterke competitie heeft meer uitstraling, zo simpel is het", zegt hij tegen Voetbal International. "De realiteit is echter ook dat wij dit seizoen van de Eredivisie negen miljoen euro aan tv-gelden krijgen. En dat we dit jaar aan solidariteit, graspot, veranderagenda en de bijdrage Keuken Kampioen Divisie ook weer bijna zeven miljoen euro kwijt zijn."
"Netto houden wij aan de Eredivisie dus zo'n twee miljoen euro over. Dat is net iets minder dan RKC en Emmen, om even het juiste perspectief te schetsen", vervolgt Geelen, die beaamt dat Ajax de grootste sponsor van de Eredivisie is. "Als we dat zeggen, valt iedereen over ons heen. Dan ben je arrogant. Maar het is wel zo. De UEFA betaalt jaarlijks vierenhalf miljoen euro aan de Eredivisie omdat de kampioen van Nederland meedoet aan de Champions League."
Ajax draait door de coronacrisis een verlies van tussen de 20 en 35 miljoen, maar draagt nog wel zeven miljoen af aan de Eredivisie. Geelen gaf al aan dat Nederland niet bang moet zijn voor een te sterk Ajax. Hij wijst op de Bundesliga, die de Duitse topclubs een gage van 300.000 euro geeft als ze in de winterstop een oefenduel in het buitenland spelen. "In Duitsland redeneren ze: als Bayern München in China populairder wordt, dan zijn de Chinezen ook meer geïnteresseerd in de basis van Bayern München, de Bundesliga."
"Stel je de situatie voor dat de Eredivisie CV Ajax een paar ton gaat betalen om een trainingskamp in het buitenland op te slaan. De commentaren zouden niet van de lucht zijn", aldus Geelen.