Messi gefileerd: 'Verkoopt zijn ziel aan iedere duivel, alle schaamte voorbij'
Sjoerd Mossou veegt de vloer aan met Lionel Messi. De columnist voor het Algemeen Dagblad constateert dat de Argentijn diens merk overal aan verkoopt, hoe slecht het doel ook is.
Messi en Argentinië verloren dinsdag met 1-2 van Saudi-Arabië, een van de landen die de 35-jarige vedette middels sponsordeals op de kaart zet. 'Daar loop je dan, als 'officieel toeristisch ambassadeur' van Saudi-Arabië', schrijft Mossou. 'Steek je naar verluidt zo'n 25 miljoen euro per jaar (!) in je zak om een land te promoten met een nóg beroerder mensenrechtendossier dan Qatar, ga je uitgerekend tegen dát land onder hoongelach het veld af.'
De columnist spreekt van 'ongebreidelde geldzucht en sportswashing'. 'Sterker, ter wereld bestaat er vermoedelijk geen schaamtelozer 'posterboy' van dubieuze regimes dan Lionel Andrés Messi', aldus Mossou, die stelt dat Messi 'zijn ziel aan iedere duivel die langsloopt verkoopt'. Als uithangbord van onder meer Qatar verdiende Messi het afgelopen jaar een slordige 140 miljoen. 'De mensenrechten in het land? De moord op journalist Khamal Khashoggi? De oorlog in Jemen? De onthoofdingen? De jacht op homo's? Het interesseert hem blijkbaar geen ruk.'
'De wereldvoetballer Messi gun je - nog steeds - een glorieuze kers op de taart van zijn carrière. Het merk Messi daarentegen, is alle schaamte voorbij.'