Lucas Moura én tv-inkomsten kosten Ajax plekje in financiële top-20 van Europa
'Het droomseizoen dat nog nét iets mooier had kunnen zijn', zo zal de jaargang 2018/2019 voor altijd aangeduid worden in de Amsterdamse geschiedenisboeken. Ajax liet niet alleen een unieke, opgelegde kans op de Champions League-finale liggen, maar viel ook nét buiten de top-twintig van de Money League: de Amsterdammers eindigden als 23ste op de lijst van Deloitte, achter Leicester City, AC Milan en Napoli. Het verschil met de nummer 20 bedroeg circa acht miljoen euro... Zal er nooit nog een Nederlandse club zijn die zó dicht bij de financiële elite komt?
Ajax kwam over vorig seizoen slechts vijf ton tekort om de omzetgrens 200 miljoen euro te slechten, maakte het in september al bekend. Hiermee zijn de Amsterdammers de best beurende club buiten Engeland, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië over het seizoen 2018/2019: Benfica volgt op circa twee miljoen euro. De landskampioen van Portugal eindigde in zijn Champions League-poule achter Ajax, terwijl de Amsterdammers pas op de drempel van de finale strandden. Het Champions League-avontuur leverde uiteindelijk ruim negentig miljoen euro aan bonussen, recettes en tv-gelden op.
Bijna 60 miljoen aan commerciële inkomsten
De inkomsten uit de Champions League waren dus een belangrijke pijler onder de financiële prestaties van Ajax. Ook de commerciële prestaties mogen er zijn. Ajax timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg in China en de Verenigde Staten en vergaart ook in Latijns-Amerika meer bekendheid, dankzij spelers als Nicolás Tagliafico, Lisandro Martínez en Edson Álvarez. Deloitte bepaalt de commerciële omzet van Ajax op bijna zestig miljoen euro.
Met deze cijfers kan Ajax zich meten met de Europese top. De Amsterdammers laten de nummers 16 tot 20 van de Money League-lijst achter zich: AS Roma (55 miljoen), Olympique Lyon (57), West Ham United (41), Everton (45) en Napoli (46) moeten het allemaal afleggen. Als commerciële inkomsten de enige bepalende factor zouden zijn, zou Ajax zich stevig in de Europese top-twintig nestelen.
Schrijnende verschillen in tv-inkomsten
Maar er is ook nog zoiets als nationale tv-inkomsten... Ajax verzamelde de afgelopen tien Eredivisie-seizoenen 959 punten voor de tv-ranking, bleek uit onderzoek van VoetbalPrimeur, en had daardoor recht op het grootste deel van de tv-pot: 10,3 miljoen euro. Het zijn bedragen waarvoor ze in Engeland, Italië en Frankrijk niet eens hun bed uit komen. Olympique Lyon harkte 122 miljoen euro aan tv-inkomsten binnen, AS Roma, West Ham en Napoli genereerden 145 miljoen en Everton pakte liefst 151 miljoen mee, bijna driekwart van de totale omzet van 213 miljoen.
Die kloof is echter te dichten met Champions League-bonussen en commerciële inkomsten, bewees Ajax vorig seizoen. De Amsterdammers hadden zelfs over Olympique Lyon (221 miljoen) heen naar plek 17 kunnen klimmen: het bereiken van de Champions League-finale zou goed zijn geweest voor een bonus van 15 miljoen euro. Voor de winnaar lag bovendien een bonus van 4 miljoen klaar, plus een premie van 3,5 miljoen voor de Europese Supercup, plus tv-gelden. Maar toen was daar die dekselse Lucas Moura...
Pas op de plaats
Ajax heeft de kaap van 200 miljoen euro dus net niet kunnen ronden. De kans dat het dit seizoen wél gaat gebeuren, is nagenoeg nihil, aangezien men geen aanspraak meer maakt op de serieuze Champions League-bonussen. De ploeg van Erik ten Hag heeft de Champions League-groepsfase vaarwel gezegd met 59 miljoen euro aan inkomsten en moet nu jacht maken op de Europa League-fooien: in het meest gunstige geval wint Ajax het tweede Europese toernooi en harkt het circa 24 miljoen euro aan bonussen en recettes binnen. Een terugval in de Money League van 2019/2020 is dus onvermijdelijk.
Bekijk hier de volledige lijst van Deloitte
(Hein Nooijens/VoetbalPrimeur)