Ajax leeft American Dream en opent kantoor in New York: 'Nieuwe inkomstenbronnen'
Ajax wil de Amerikaanse markt gaan veroveren en meer naamsbekendheid in de Verenigde Staten vergaren, meldt De Telegraaf dinsdagochtend. De Amsterdammers hebben deze week een kantoor geopend in hartje New York.
Commercieel directeur Menno Geelen laat aan de ochtendkrant weten dat Ajax 'nieuwe inkomstenbronnen' wil aanboren, zodat het structureel tot de Europese (sub)top blijft horen. "Daarvoor moeten we innovatief zijn en internationaal denken. Deze stap richting New York is daar een voorbeeld van", aldus Geelen. De opening van het Ajax-kantoor werd maandag aangekondigd met levensgrote billboards op Times Square. Onder meer Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Hakim Ziyech waren te zien op het wereldberoemde plein.
De Amerikaanse sportmarketeer Jim Caparuso heeft in eerste instantie de leiding over het plaatselijke Ajax-filiaal. Caparuso is al in gesprek met enkele potentiële Ajax-sponsors. De Amsterdammers willen in New York het commerciële succes voortzetten dat het in China heeft geboekt. Het samenwerkingsverband tussen Ajax en het Chinese Guangzhou R&F Football Club heeft de huidige nummer twee van de Eredivisie dit seizoen twee miljoen euro aan deals met Chinese partners opgeleverd. Naar verwachting stijgt dat bedrag volgend jaar zelfs naar drie miljoen.
Nu Ajax de Noord-Amerikaanse markt heeft betreden, is het over de hele wereld actief. Naast de activiteiten in China zijn er ook samenwerkingen met het Japanse Sagan Tossu, het Australische Sydney FC en de Zuid-Afrikaanse zusterclub Ajax Cape Town.
BREAK: op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen opent #Ajax vandaag een kantoor in hartje Manhattan. Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Hakim Ziyech, Nico Tagliafico, Andre Onana en Dusan Tadic sieren New York. Zie @telegraaf pic.twitter.com/AzxKPM2tRS
— Mike Verweij (@MikeVerweij) November 13, 2018