Ajax gaat Barça, PSG en Juventus achterna: "We hebben een deal gemaakt"
Ajax gaat merchandising verkopen in China. De Amsterdamse grootmacht krijgt steeds meer fans in het Verre Oosten en gaat nu doorpakken, vertelde commercieel directeur Menno Geelen donderdag bij radiostation BNR.
Europese grootmachten als Paris Saint-Germain, Juventus en FC Barcelona verkopen merchandising in China via IZ, de grootste Chinese webshop op sportgebied. Dat gaat Ajax nu ook doen. "Zij kunnen ervoor zorgen dat Chinezen in hun eigen taal kunnen bestellen en in hun eigen valuta kunnen betalen en dat er verzending is vanuit China", legt Geelen uit.
Er is vanuit China heel veel interesse voor de Amsterdamse club, benadrukt hij. "Wij kunnen gelukkig varen op een rijke historie. We hebben een deal gemaakt met een Chinese mediapartij, die we gratis onze content geven. Dat heeft ons heel veel energie gekost, maar daardoor werd de interesse in Ajax groter. Chinese sponsoren hebben er daarna voor gezorgd dat we meer geld hadden om betere content te maken."
"We hebben een heel plan uitgewerkt en dat zijn we het afgelopen jaar aan het uitrollen. Dat is begonnen doordat we Chinese mensen in dienst hebben genomen; de taal is ingewikkeld. Maar ook om de cultuur te begrijpen was het heel goed om native Chinezen in dienst te nemen."