Nederland in Red Bull-imperium: wat het Nederlandse voetbal te wachten staat
Een club van Red Bull in Nederland, het is heel goed mogelijk. Het merk zoekt een vereniging in het Nederlandse voetbal met het failliete HFC Haarlem als kandidaat. Hoe bouwt Red Bull aan zijn voetbalimperium en waarom stuit dat op zoveel weerstand? VoetbalPrimeur beantwoordt zes vragen.
Welke teams heeft Red Bull nu?
Red Bull is al jarenlang actief in de sportwereld, en dan vooral in de Extreme Sports. Ook in de Formule 1 is het merk al jaren een grote naam met twee teams: Red Bull Racing waar Max Verstappen voor rijdt, en Toro Rosso, het zuster- en opleidingsteam. In het voetbal heeft Red Bull momenteel clubs in Duitsland (RB Leipzig), Oostenrijk (Red Bull Salzburg), de Verenigde Staten (New York Red Bulls), Brazilië (Red Bull Brasil) en Ghana (Red Bull Ghana). Binnenkort wil Red Bull daar dus een volgend land en team aan toevoegen.
Wat zijn de grootste Red Bull-successen?
Hoewel Red Bull Salzburg sinds de overname van de energiedrankgigant de successen in Oostenrijk aaneenrijgt met zeven landskampioenschappen, is RB Leipzig toch wel het grootste succesverhaal van Red Bull. Acht jaar geleden werd de licentie van vijfdeklasser Markranstädt overgekocht met als doel voor 2019 in de Bundesliga te geraken. De opmars ging veel sneller dan verwacht en dit jaar staat de Bundesliga-debutant, sportief geleid door meesterbrein en technisch directeur Ralf Rangnick, knap tweede achter de aanstaande kampioen Bayern München.
Waarom zijn Red Bull-clubs zo gehaat?
In Duitsland roept RB Leipzig enorm veel weerstand op omdat het niet een zogeheten 'Traditionsverein' is en niet gebouwd is op voetbalhistorie en een fanatieke aanhang, maar op het geld van Red Bull. Bovendien is er veel kritiek over de manier waarop de club lak heeft aan de 50+1-regel. Duitse Bundesliga-clubs moeten een meerderheidsbelang houden - Dortmund heeft bijvoorbeeld 139.000 betalende leden die een stem hebben in clubbesluiten - maar Red Bull werkt hier omheen door slechts 17 betalende leden te hebben, allen medewerkers of op een andere manier verbonden aan Red Bull. Zo'n lidmaatschap kost zo'n 1000 euro, bijna 950 euro meer dan bijvoorbeeld bij Dortmund of Bayern München.
Ook onder de fans van de New York Red Bulls is nog altijd veel onvrede over de manier waarop het merk schaamteloos het Red Bull-logo in het clublogo heeft verwerkt. Een deel komt nog altijd naar het stadion in de shirts van MetroStars, de club die Red Bull in 2006 kocht. Ondertussen is Red Bull Salzburg ook al jaren de meest gehate club in Oostenrijk.
Hoe Red Bull Austria Salzburg opkocht en compleet veranderde:
Wat is de werkwijze?
Red Bull waagt zich nog niet aan het overnemen van grote clubs. De voorkeur ligt bij kleine verenigingen die op eigen kracht nooit vooruit zullen komen en openstaan voor een grote investeerder. Alles, maar ook alles wordt Red Bull bij zo'n club. De energiedrankgigant wordt voor honderd procent eigenaar en zet alles naar zijn hand. Binnen een paar jaar staat er een stadion van Red Bull met hypermoderne trainingsfaciliteiten om de hoek. Alleen progressieve trainers die passen binnen de Red Bull-visie zijn welkom. Er wordt attractief voetbal gespeeld, het liefst met jonge spelers onder de 24 jaar, terwijl naast de Red Bull Arena's professionele jeugdopleidingen uit de grond worden gestampt.
Je kunt Red Bull betichten van het kapotmaken van alles wat voetbal zo mooi maakt, maar de innovatieve manier waarop hun clubs te werk gaan, perfectionistisch met alle faciliteiten die je nodig hebt om naar de top te kunnen, geldt op dit moment als een voorbeeld voor veel andere verenigingen.
Het pressievoetbal van Leipzig:
Wat zijn de grootste Red Bull-talenten?
Op dit moment lopen bijna alle grote Red Bull-talenten bij Leipzig rond. Denk daarbij aan de achttienjarige Franse verdediger Dayot Upamecano (onlangs gekocht van broer Red Bull Salzburg), de box-to-box middenvelder Naby Keïta, de Schot met een grote toekomst Oliver Burke en de kersverse Duitse international Timo Werner. Allemaal spelers die relatief goedkoop werden ingekocht en op jonge leeftijd al een kans krijgen op het allerhoogste podium, om in de toekomst voor veel geld verkocht te gaan worden.
Wat is het volgende land waar Red Bull actief gaat zijn?
Red Bull is serieus aan werken aan een uitbreiding van zijn voetbalimperium. In Engeland werden vorig jaar al gesprekken gevoerd met cultclub Leeds United, maar de deal liep stuk op zaken als een naamswijziging van de club. Nu ligt ook Nederland in het vizier van Red Bull. Een terugkeer van HFC Haarlem in het betaalde voetbal is een serieuze optie en past ook precies in de filosofie van Red Bull: kleine clubs opkopen en groot maken, The Red Bull Way.