Geelen wijst naar Ajax-fans na aankondiging over logo: 'Voor de duidelijkheid...'
Menno Geelen heeft in de podcast Van de Tribune tekst en uitleg gegeven over het terugkeren van het oude Ajax-logo. De algemeen directeur vindt dat de fans van Ajax een grote rol hebben gespeeld bij dit proces.
"Even voor de duidelijkheid: het echte initiatief ligt natuurlijk bij de supporters", steekt Geelen van wal. "Daar komt het natuurlijk echt vandaan. Voor mij is het leuk dat ik een rol heb kunnen spelen in het realiseren. Maar het basisinitiatief ligt natuurlijk bij alle acties van de Ajax-supporters. We wisten dat de supporters voor waren, maar je moet ook kijken wie er nog meer nodig zijn. Een RvC, een kledingsponsor, interne mensen, directie. Die zijn we allemaal stap voor stap langsgegaan. Uiteindelijk is er niet één beslissingsmoment of één groep die dit beslist. Het was een collectieve beslissing van al deze mensen samen."
Naast de fans wil Geelen een compliment geven aan de bestuursraad. "Daar zijn we als eerste langsgegaan. Die Bestuursraad stond hier positief in, dat was cruciaal. De statuten van Ajax, waaronder het logo, liggen bij de vereniging. Dat geldt ook de speelstad, delen van het thuisshirt en delen van het logo. Dus als de Bestuursraad 'nee' had gezegd, dan hadden we kunnen stoppen met het traject. Aangezien zij er positief in stonden, konden we bij de stakeholders langsgaan."
Geelen noemt het 125-jarig bestaan van de Amsterdammers niet als enige reden voor de terugkeer van het oude logo. "Ajax is de mooiste club van allemaal, maar stiekem is Ajax ook best een complexe club. Grote beslissingen zijn bij Ajax best complex. Er zijn veel organen. Er is een Bestuursraad, een RvC, een directie, je hebt heel veel sponsoren. Om iets voor elkaar te krijgen heb je engelengeduld nodig en je moet bereid zijn om met iedereen te zitten. Dat kost tijd."
Ajax is samen met kledingsponsor Adidas al een jaar bezig met het traject. "Zij zijn echt positief geweest en hebben ons echt geholpen. We hebben de keuze gemaakt om er voor te zorgen dat het logo volgend jaar (seizoen 2025/26', red.) op de shirts staat. Dat duurt lang, dus als we het nu pas hadden besloten, dan stond het een seizoen later pas op de shirts. Dat zou jammer zijn, want dan moet je alsnog een jaar wachten."
Geelen benadrukt dat er geen commerciële redenen ten grondslag aan deze beslissing liggen. "Natuurlijk hebben we een paar jaar geleden het thuisshirt gehad met het oude logo. Maar met het huidige logo hebben we ook enorm veel successen gehad, bijvoorbeeld met het Daily Paper- en Bob Marley-shirt. Ik hoop dat we nieuwe generaties kunnen inspireren met onze rijke historie. Voor sommige mensen is het maar een logo, maar ik denk dat het een eerbetoon is aan ons verleden en alles wat onze club zo mooi maakt."
Beluister de nieuwste aflevering van #DoneDeal over Ajax, PSV, Feyenoord en Ziyech!: