Feyenoord verbreekt shirtrecord en verdient miljoenen: 'Ons beste jaar ooit'
Feyenoord heeft vorig seizoen een record verbroken. Nog nooit verkocht de club uit Rotterdam zoveel shirtjes. Feyenoord houdt daar volgens RTV Rijnmond een slordige tien miljoen euro aan extra omzet aan over.
Sinds het vorige seizoen is Castore de shirtsponsor van Feyenoord. Het eerste seizoen van de samenwerking tussen het Engelse sportmerk en de Rotterdamse club is qua verkoopcijfers dus een groot succes geworden: nog nooit verkocht Feyenoord zoveel shirtjes. Ter vergelijking: in de afgelopen voetbaljaargang gingen er bij Feyenoord 2,5 keer meer shirts over de toonbank dan in het kampioensjaar 2022/23.
"Het is ons beste merchandise-jaar ooit geweest", reageert commercieel directeur Ruud van der Knaap in gesprek met Rijnmond. "Qua aantallen shirts die verkocht zijn, maar ook qua omzet. Alle records zijn verbroken, en daar zijn we best trots op." Santiago Gimenez speelt ook een rol in de goed lopende shirtverkoop van Feyenoord. Zo kreeg Feyenoord na de gewonnen Klassieker in september (4-0), waarin de spits een hattrick maakte, veel bestellingen voor Gimenez-shirtjes binnen.
"Vorig jaar hebben we wat containers naar Mexico gestuurd om te kijken of we de populariteit van Gimenez konden gebruiken en verzilveren. Dat is best goed gelukt", zegt Van der Knaap. "We hebben met een paar sportretailers daar goede afspraken kunnen maken. Die mogelijkheden onderzoeken we nu ook in Japan en Zuid-Korea", zegt de Feyenoord-directeur, die daarmee de link legt met Ayase Ueda en Hwang In-beom.