'Enorm verschil' Ajax, PSV en Feyenoord: 'Komt door wereldwijde elite status'
Ajax en Ziggo Sport maakte woensdag bekend dat de sponsordeal tot medio 2027 is verlengd. Mede daardoor blijven de Amsterdammers ruimschoots de koploper van de Eredivisie als het gaat om commerciële inkomsten. Vooral de merchandise-inkomsten spelen een grote rol.
Volgens De Telegraaf valt het enorme verschil in opbrengsten uit merchandise op in de jaarcijfers van de traditionele top drie. 'Ajax incasseert ruim 36 miljoen euro, terwijl Feyenoord (12,3 miljoen) en PSV (7,6 miljoen) het met veel minder moeten doen’, klinkt het. Dat komt doordat de shirts van de Amsterdammers als enige in Nederland wereldwijd verkrijgbaar zijn. 'Bij Adidas hebben de Amsterdammers vanwege de sportieve successen uit het verleden en door de jarenlange band met het sportmerk de 'wereldwijde elite status'.'
Duurzame relatie Ajax en Ziggo
Er wordt geconcludeerd dat Ajax waarde hecht aan duurzame relaties. Dat blijkt uit de deal met Ziggo. 'De kabelexploitant wordt na ABN Amro de langst actieve shirtsponsor en is TDK (9 jaar) en Aegon (6,5 jaar) inmiddels voorbij.' Hoeveel Ajax de komende drie of vijf jaar ontvangt van Ziggo wordt niet bekendgemaakt. Volgens de bronnen van De Telegraaf gaat het om een jaarlijks totaal van twaalf miljoen euro.
Zonder die bedragen was Ajax volgens De Telegraaf door de twee 'dramatische' transferzomers en 'abominabele' prestaties nog verder in de problemen gekomen. De nieuwe deal wordt door financieel directeur Susan Lenderink met gejuich begroet. 'Hoewel technisch directeur Alex Kroes in de spelersgroep moet snoeien en pas kan aankopen als er is verkocht, bieden de commerciële inkomsten de club een financieel houvast.'