'Barça krijgt enorm voorstel van 200 miljoen en wil Nike de deur wijzen'
FC Barcelona overweegt om na ruim 25 jaar afscheid te nemen van Nike als kledingsponsor. De Catalanen hebben een duizelingwekkend voorstel ontvangen van Puma, zo meldt Diario SPORT.
Barça en Puma zouden achter de schermen vergevorderde onderhandelingen voeren. Het Duitse sportkledingmerk is bereid om een vast bedrag van liefst tweehonderd miljoen euro per jaar te betalen. Door bonussen kan dat zelfs oplopen tot driehonderd miljoen. De La Liga-titelhouder loopt daar, mede ingegeven door de financiële problemen, vanzelfsprekend warm voor.
Het enige probleem voor Barça is Nike. De overeenkomst met het Amerikaanse concern loopt nog tot de zomer van 2026, met de optie om daar twee jaar aan vast te plakken. Nike is bovendien al sinds het seizoen 1998/1999 aan de club verbonden. De Catalanen zien desondanks kansen, omdat de Amerikanen de aandacht hebben verschoven naar het sponsoren van individuele atleten.
Puma wil op zijn beurt in het gat springen en sloot in 2019 bijvoorbeeld al een deal met Manchester City. Het levert de Engelse kampioen op dit moment 167 miljoen per jaar op. Daarmee troeft Man City Real Madrid af, dat jaarlijks minimaal 120 miljoen ontvangt van Adidas.
Volgens SPORT wil Barça het plafond nu doorbreken en de club worden die het meeste geld verdient met zijn shirts. De deal met Nike, met een vast bedrag van honderd miljoen euro per jaar en mogelijke bonussen oplopend tot 155 miljoen euro, stemt daarom niet meer tot tevredenheid.