'Ajax stelt eis aan mediadeal en verlangt betere voorwaarden ESPN en consortium'
Ajax stelt een duidelijke eis aan de nieuwe mediadeal. Aanstaande maandag stemmen clubs uit het Nederlandse betaalde voetbal over het bod van ESPN, dat concurrentie heeft gekregen van een consortium van kabelaars.
Ajax verlangt dat niet alleen de wedstrijden van het vlaggenschip, maar ook van Jong Ajax en Ajax Vrouwen live worden uitgezonden. Commercieel directeur Menno van Geelen buigt zich over de deal. 'Het is Ajax een doorn in het oog dat niet alle wedstrijden nu te zien zijn voor de fans', schrijft Voetbal International. ESPN zendt geregeld wedstrijden van Jong Ajax en Ajax Vrouwen uit, maar niet altijd.
'Voor Ajax is het een harde eis dat die garantie er wel is in de nieuwe deal', klinkt het. Om de fans tegemoet te komen, maar ook om sponsoren te trekken. Als de clubs maandag tegen het bod van ESPN stemmen, heeft de zendgemachtigde de kans om een verhoogd bod te doen. Het is niet duidelijk of Ajax voor of tegen het bod van ESPN of het consortium is.
ESPN en moederbedrijf Disney zullen de hete adem van het consortium van kabelaars in de nek voelen. KPN, T-Mobile, Delta en VodafoneZiggo willen een significant hoger bod dan ESPN doen. De achttien Eredivisie-clubs krijgen van de kabelaars gegarandeerd minimaal 180 miljoen euro per jaar.