'BeNeLiga serieuze optie: Deloitte presenteert gedetailleerd businessplan'

13 juni 2020 om 08:18
Laatste update: 13 juni 2020 om 08:51

Hoewel er nog veel hindernissen op de weg zijn, is de BeNeLiga meer dan een proefballon. Dat concludeert de NOS op basis van een werkdocument van Deloitte, dat onderzoek doet naar een gezamenlijke Nederlandse en Belgische competitie.

Deloitte verwacht dat er tussen de 250 en 400 miljoen euro kan worden verdiend aan tv-contracten en marketing. Ajax, Feyenoord, PSV, AZ, FC Utrecht en Vitesse vroegen samen met AA Gent, Anderlecht, Club Brugge, Racing Genk en Standard Luik om een gedetailleerde uitwerking. Ze worden de komende weken bijgepraat, eind augustus moet er een gedetailleerd businessplan zijn.

"Voetbal is veranderd. Onze rol is veranderd. Het laatste zilverwerk dateert alweer van zo'n twintig jaar terug. De fans verlangen naar Europese glorie", zo luiden de eerste zinnen in het werkdocument, dat in handen is van de NOS. "Na 150 jaar voetbal is het tijd om onze toekomst opnieuw te beoordelen", zo staat er.

De BeNeLiga moet het gapende gat met de vijf grootste competities van Europa verkleinen. Het streven is om naar een plek achter die landen te groeien. Daarbij wordt ingezet op zeven Europese tickets. Momenteel is dat nog elk vijf. Daar staat tegenover dat de BeNeLiga 'potentieel significant waardeverhogend' is. Er wordt uitgegaan van een collectieve omzetstijging tot wel 35 procent.