Kloof tussen fans en voetballers als Ihattaren 'door dit soort amorele praktijken'
Mohamed Ihattaren kreeg een storm van kritiek over zich heen, nadat de PSV-spelmaker op Instagram poseerde met zijn nieuwe, peperdure Audi. Onder meer Gertjan Verbeek nam hem de maat. Socioloog Mark van Ostaijen snapt waar die onvrede vandaan komt.
"In crisistijd wordt gevraagd om solidariteit", zegt Van Ostaijen in de Volkskrant. "Daarom krijgt zo'n actie van Ihattaren veel meer lading. Van supporters en sponsors wordt gevraagd ondanks slinkende inkomsten de schouders eronder te zetten. En ondertussen poseert een talent met zo'n dure auto. En prijst een andere voetballer (Ryan Babel, red.) een boek aan dat leert hoe je belasting moet ontwijken."
Van Ostaijen stelt dat de kloof tussen profvoetballers en de supporters zich verbreedt door 'dit soort amorele praktijken'. "Verbinding en herkenning vallen hierdoor weg." Ook socioloog Ramón Spaaij rept over een kloof. "Maar die hebben we zelf gecreëerd. Sporters worden sinds de jaren tachtig steeds meer celebrity’s. Het is de aantrekkingskracht zoals Hollywood die ook heeft. Ze verdienen steeds meer geld en tonen dat graag."
Spaaij haalt Memphis Depay aan als voorbeeld. "Hij is een entertainer, ook op het veld. Dat vinden we mooi. Maar we willen er ook op afgeven. Van topsporters wordt, veel meer dan van Hollywoodsterren, verwacht dat ze rolmodellen zijn. Dat is het spanningsveld."