Gapende Overmars ging viral: 'Als er nog twee verkocht waren, deden we dit niet'
Niet alleen de spelersgroep, ook de social media-afdeling van Ajax heeft dit seizoen veel bewondering geoogst in binnen- en buitenland. De Amsterdammers gingen viral met video's van Kjell Scherpen die strafregels schrijft en Marc Overmars die na de transferdeadline gapend naar de gemiste oproepen op zijn telefoon kijkt.
Laatstgenoemde video werd op 1 september, vlak na middernacht, online gezet, maar was al eerder opgenomen. "Zoiets komt met elkaar tot stand. En dan draait het om het juiste moment", vertelt Daan Germans, hoofdredacteur van Ajax Media, aan Voetbal International. "Dan moet de transferperiode ernaar zijn. Als in de laatste week twee spelers waren verkocht, hadden we het niet gedaan."
Meanwhile in Amsterdam… 🕛#DeadlineDay pic.twitter.com/x07MTk14IJ
— AFC Ajax (@AFCAjax) August 31, 2018
Niet alle posts zijn echter even succesvol. Zo twitterde Ajax voorafgaand aan een uitwedstrijd tegen ADO Den Haag 'Oh, Oh Den Haag. Mooie stad voor drie punten!' De Amsterdammers kwamen echter niet verder dan een 1-1 gelijkspel en riepen hoongelach over zich af. "We steken ons hoofd boven het maaiveld uit, dan weet je dat dit de consequentie kan zijn. Dat is helemaal niet erg, daar doen we ook niet moeilijk over."
Oh, Oh Den Haag. Mooie stad voor drie punten! 😉✖️✖️✖️#adoaja pic.twitter.com/IzpKUr9qpF
— AFC Ajax (@AFCAjax) September 17, 2017
De cijfers van Ajax zijn, zeker voor Nederlandse begrippen, nog altijd duizelingwekkend: 2,9 miljoen likes op Facebook, 2,6 miljoen volgers op Instagram (een stijging van ruim 200 procent (!) in één jaar tijd), 1,1 miljoen Twitter-volgers en bijna 500 duizend YouTube-abonnees. De volgers komen bovendien van over de hele wereld. 'Zo is Argentinië echt nog een Twitter-land', ondervond Germans, nadat Ajax Nicolas Tagliafico, Lisandro Magallán en Lisandro Martinez binnenhaalde. 'Toen kregen we opeens een gigantische toestroom aan volgers vanuit die kant.'