Ajax maakt indrukwekkend sponsorplaatje compleet met oude bekende
Na het binnenhalen van Ziggo als nieuwe hoofdsponsor heeft de directie van Ajax het sponsorplaatje compleet weten te maken. ABN Amro verbindt zich aan De Toekomst en sponsort voor 2,5 miljoen euro per jaar de jeugdopleiding van Ajax, meldt De Telegraaf.
Complimenten gaan er in de voetballerij en in de sportmarketing naar Edwin van der Sar, directeur marketing van Ajax. Niemand had er vertrouwen in dat hij na de deal met Aegon, afgesloten in de Economische hoogtijdagen, een vergelijkbare deal zou kunnen sluiten. Aegon betaalde tien miljoen euro vast en maximaal twee miljoen euro aan bonussen.
Met Ziggo, dat de komende 4,5 jaar acht miljoen euro vast en maximaal twee miljoen euro aan bonussen uitkeert komt Ajax niet aan dat bedrag. Bij Aegon zat echter ook de jeugdopleiding in het pakket. ABN Amro voegt er dus 2,5 miljoen euro aan toe. Terwijl Aegon tot de zomer van 2017 voor 750.000 euro per seizoen partner blijft van Ajax en Huawei die rol voor hetzelfde bedrag heeft. In totaal komt Ajax nu uit op een bedrag van twaalf miljoen euro vast, met de mogelijkheid dat het kan oplopen tot veertien miljoen euro.
De nieuwe sponsor van de jeugdopleiding is geen onbekende. Van 1991 tot 2008 was ABN Amro zeventien jaar hoofdsponsor van Ajax. Met de deal voor de jeugdopleiding is de bank nu weer helemaal terug bij de Amsterdammers.